Eksamen = genreforståelse

jeg sidder og retter opgaver i disse dage og er fælt overrasket over hvor stort et hensyn man skal tage til at det er førsteårsstuderende.

Stil trækker op og ned
Forståelsen for eksamensopgaven og den akademiske stil som genre giver af og til udslag som jeg føler mig nødsaget til at tage stilling til: er det noget jeg skal kunne forvente af nogen, der ikke kender til genren; skal jeg give +/- point for at beherske stil og form, som nogle gør, og omvendt “straffe” den uakademiske stil, som har karakter af artikel, debatindlæg eller fristil.

Der er især nogle stiltræk som helt maskerer de studerendes egen stillingtagen, dræber deres ellers glimrende argumentation eller udraderer deres klar holdninger, som kunne give point. Af og til får man jo lyst til at lade tvivlen komme dem til gode. Omvendt er det jo den akademiske klarhed: “Det er dette jeg mener” der efterstræbes, det de skal lære, beherske, evne. De har fået vejledning, feedback og bøger de kunne gå til alligevel skriver mange af de studerende, som jeg har haft på CBS, som om de fortsat er i gang med den danske fristil, hvor argumenter sidder løst og man kan “snakke sig igennem”. Deraf også deres overraskelser over lave – eller høje – karakterer. De ved simpelt hen ikke hvornår de har det eller ikke har det.

Kort skala
Det største problem er den korte skala for karakterer med de syv trin. Springet er pludseligt stort fra 7 til 10 eller omvendt. Betydningen af den “dom” man nedfælder føles så meget større. Jeg tror jeg vil vove skindet og sige at det er blevet følelsesmæssigt vanskeligere at bruge den nye skala. Der var mere råderum i den gamle 13-talsskala til at give en objektiv vurdering. Det er jeg ikke helt overbevist om at den nye kan tilgodese. Og hvad nytter egentlig ideen om at vi skal kunne sammenligne os med udlandet i karakterskala, når man ikke engang kan flytte fra Århus til København uden at skulle tage halvdelen af sine fag om.

Jeg har dog alligevel gjort forsøget og lavet et skema med vurderinger på kategorier og pointgivning. Ud fra 5 kategorier, og tre søjler inden for hver, som de studerende skal scores på ifølge eksamensvejledningen, får de point. Bagefter tager jeg et gennemsnit og ser om det matcher min umiddelbare vurdering på karakterskalaen, hvis ikke, må jeg ned i detaljen – det er omstændigt, men også mere præcist og på en måde giver det ro i sindet at man giver dem en dybere vurdering – men det var vist ikke meningen at man selv skulle finde på løsninger… men når nogle af dem nu lægger så meget arbejde i det – så bør man også give dem lidt tilbage omend det betyder så lidt i det store billede, så er det lidt, de store billede for dem.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

Blog på WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: