Principperne for sociale medier

Det kan være svært at navigere i de sociale medier – hvad er det egentlig for noget? Jeg plejer at sige “adhrrrhhhggg…. medier er jo ikke sociale, bøverter” Telefoner er jo også sociale medier, aviser er vel også sociale, bøger er vel – hvis man læser dem højt eller diskuterer dem – britiske te-klubber har vel næsten en hel litterær periode for sig –  film er sociale og fjernsyn især – vi snakker meget om det med andre = det bekræfter os i vores sociale tilhørsforhold og relationer, og det er rart, mmmmm, wi lajk, hjernekram. Det er egentlig grundsubstansen: at spejle sig emotionelt og holdningsmæssigt i andre og blive set (NEEEJ, det er ikke narcissme, som en psykopatologisk term).

Men hvis du nu er ny og gerne vil være den der kigges på på susjale medier:

  1. Vær på alle platforme – du ved ikke hvornår hvad rykker – her i midten af 2013 er det Instagram og Snapchat. Om ikke andet er det pisseirriterende, når ens brugernavn er taget, så vær der først. Det er bare en slags stoleleg.
  2. I kølvandet på den: find en kombination af dit navn eller et cool alias, som ingen andre har. Så slipper du for flere versioner, og du bliver nemmere at søge frem.
  3. Opdater ofte – lige meget hvor meget, det handler om at være i folks bevidsthed. Du kan være fire ting på de susjale medier:
    1. Ligeglad – der er ca. 5 %
    2. Med på en kigger – der er ca. 80 %
    3. Ham der kommenterer og liker/SGO’er – der er ca. 10 %
    4. Ham der kører forrest og viser vejen og updaterer tit og ofte – der er 5 % af den slags.
  4. Del ikke et link, stjæl det – sørg for at det ser ud som om du var den første der delte linket, ikke at det kom fra en du kendte. Så susjal er du jo ikke, det er de andre der skal være det om dig.
  5. Proff og privat – hav flere profiler og bland ikke emnerne. Det er slut forbudt. Du kan ikke være proff+privat+far+amatørgøgler. En ting til hver.
  6. Som følge af 5: Respekter mediet – linkedin er proffesionelt netværk, facebook mere ovre i det private, følelsesmæssige eller telefonbog. Tjek lige ud hvad de andre snakker om inden du bryder ind.
  7. Tal aldrig ned – svin ikke nogen til, tal ikke ondt om nogen. Susjale medier er et Lalleland uden konflikter – alle er mindfully f*cked up og positive for alt fra bacon til haram. De sure bekræfter hinanden i at de er sure. Ligesom i fængslet er det stort set kun de pædofile* man ser ned på selvom alle er kriminelle . Alt andet er tæt på forklarbart.
  8. Når medierne ringer, så ER du ekspert. Du skal ikke lade dem tro andet. Det er irriterende for en journalist at skulle ringe rundt og bruge tid på det. Så når du nu bruger så meget tid på at have en mening, så hav en mening, når de ringer. Selvom du er Thomas Bigum, kan du godt udtale dig om hvordan musikvideoer skal opbygges, selvom det var susjale medier, du havde tjek på. Butikken skal jo også løbe rundt, hvis du har en, og ellers vil du bare gerne have flere der læser det du skriver, så winwin på den.
  9. Når du har været noget tid på de susjale medier, så skal du skrive en bog om det, der skal udgives elektronisk på et susjalt forlag og være gratis. Du skal sende den rundt til mange af dine venner og bekendte og folk der bare følger dig – det må du godt fordi du tilbyder dem noget gratis. Termen bog tager man ikke så tungt, når det er elektronisk og susjalt, så det kan sagtens være 10-20 sider, det er jo bare noget man kalder det. Pointen er at blive set og alt skal være gratis – også selvom det er dårligt.
  10. Hvis du vil have noget, så giv noget. LIKE!! Og det kan ikke være mange nok. Især på den anden side af Atlanten har man fattet at man støtter hinanden med likes og venskaber. Så ud af busken; anmeld, like, del, anmeld, like, del. Desto mere, desto flere får du selv.
  11. Skift dit profilbillede af og til. Ikke fordi selve billedet betyder noget, men fordi folk lægger mærke til, når du skifter billedet. Det kan giv lidt ekstra opmærksomhed, så folk går ind og ser, om der er sket noget nyt siden du skulle skifte billedet (husk at på facebook er “coverbilleder” altid offentlige. De kan ikke skjules).
  12. Svar altid! Hvis nogen skriver, så skal de have et svar. Desto hurtigere, desto bedre.  Selvom det er kort, så virk som om du sidder klar i den anden ende – det nytter jo ikke at butikken er lukket når kunderne vil handle, og de handler med opmærksomhed. Tak til Adam Osbirk-Jensen for at minde mig om den.
  13. Sælg aldrig direkte! Susjale medier er ikke salgskanaler – de er sekundære kanaler til salg. Dvs.  du får opmærksomheden er i folks bevidsthed, når reklamen så kommer og du slår et kursus, et produkt eller andet op et helt tredje sted.  Tak til Adam Osbirk-Jensen for at minde mig om den.

…hvorfor? Det spurgte vi ikke om. Vær nu på!

(* hvilket er en lidt dum populistisk betegnelse for en mental forvrængning kun Ca. 10 % af de der piller ved børn har ifølge psykchefen for Hersted Vester)

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

Blog på WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: