Enterprise social notwork

De fleste kan tegne et organisationsdiagram, korrekt? De færreste ved hvad de skal med det i hverdagen; særligt til ens første jobsamtale, ved man ikke helt hvad man skal andet end at nikke pænt, når man får vist det: “Vores afdeling er placeret her under C<x>O, og vi refererer til…”, “..vores rapporter går til…”, “…vi servicerer…”, “vi leverer…”.

Hierarki bruger vi til at få kontrol. Kontrol for at sikre at man leverer, at man betaler mindre end man tjener, at ens service er ok… osv. Men hierarki har også den effekt at vi har to midler, der kommer i kølvandet på hierarkiet: pisk eller gulerod. Hvis du leverer til tiden, så får du en bonus. Hvis du ikke leverer til tiden, så får du en straf. Det gør også vi meget sjældent er optaget af det store: hvorfor?

Hierarki med pisk / gulerod gør at vi ved, hvad vi skal rose folk for, og hvad de skal piskes for…hvis de GØR eller IKKE GØR. Problemet i den moderne virksomhed er at vi arbejder endnu mere på tværs og som en organisme, og vores videns- og uddannelsesniveau øges i takt med krav til vores evner til udføre, overskue og fortolke opgaver. Vi er ikke længere tilfredse med at få at vide hvad vi skal gøre – vi har en mening om det vi gør.

Hvordan så?!? Eller hvad betyder det?!

UnBoss eller UniBoss – social kallibrering

Hierarkiet holder os tilbage fra at kommunikere på tværs. Vi er stoler og tror på autoriteter, men glemmer at de kun bestemmer fordi vi gør hvad de siger, og fordi DE siger det. Hvad nu, når den begavede medarbejder slippes løs i et netværk, hvor der ikke længere er den struktur i organisationen, som skaber kommunikation i linjen. Når det ikke kun er lederen, der siger noget, men kollegaer på tværs i organisationen, der siger noget fordi kompetence og erfaring bliver lederskabet – organisationen bliver selvorganiserende og selvledende. Men den kan kun være det, hvis den forstår hvorfor. Hvis ledelse ikke er en anvisning, men en vision, et formål, en guideline.

Firmafacebook + viden = farlig cocktail for ledere

“Firmafacebook” er ikke kun et eller andet system, det er en mentalitet, en ny organisationsform, hvor kommunikation og motivation er det bærende. Vi kan ikke længere være sure på folk, der har gjort noget…jo, det kan vi godt, men de vil komme tættere på os hurtigere. De vil høre vores brok på væggen, som at stå i haven og bande over naboens høns imens han lytter. Det er bare ikke det samme, som hvis man står i sin stue og brokker sig til konen over samme høns – eller hvis man samler stemmer omkring andres dumheder i en mail eller på det lukkede kontor.

Facebook har vist at grænsen mellem scene og kulisse er sprængt. Næsten ugentligt kommunikeres der så åbent at folk skal ha månedskort til undskyldninger og den lokale håndvask.

Når den tendens kommer ind i danske virksomheder, så skal ledere være klar til en ny måde at lede på, kommunikere på og være medievant på.

Skriv en kommentar

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.

Up ↑